Blauwe plekken, modern korenslag en dokteren - Reisverslag uit Lund, Zweden van Rachel Huissteden - WaarBenJij.nu Blauwe plekken, modern korenslag en dokteren - Reisverslag uit Lund, Zweden van Rachel Huissteden - WaarBenJij.nu

Blauwe plekken, modern korenslag en dokteren

Door: rachelvanhuissteden

Blijf op de hoogte en volg Rachel

24 November 2010 | Zweden, Lund

Hee lieve allemaal!

Wat heb ik de afgelopen weken allemaal meegemaakt...Eigenlijk teveel om in een logisch, chronologisch verhaal te vertellen. Vandaar maar even per dag/dagen

Dinsdag:
Doen waar ik hier ook alweer voor kwam. School. Aangezien het hier rond half 4 begint te schemeren en om kwart over 4 het al helemaal donker is, betekent dat ik met mijn lestijden in bijna-schemer naar school ga en in ghele duisternis terug moet fietsen (en dan is het nog maar 5 uur!) Die dag heb ik nog mijn laatste grade van mijn allereerste vak teruggekregen. Gemiddeld heb ik daar nu een Amerikaanse C voor (= Nederlandse 7,5) Redelijk redelijk. Ik had nog een klein meningsverachil, nou ja discussie, met mijn docent. Hij was, na de door ons ingevulde evaluatieformulieren te hebben gelezen, dat inderdad niet alle literatuur te gebruiken was bij de toetsing, maar dat het ook niet voldoende was ze maar een keer te benoemen in je opdracht. Hoezo dubbelzinnig?
's Avonds ben ik in een vand e nations gaan eten met drie vrienden. Deze nations heeft dé beste toetjes van allemaal. En het beste is nog dat deze, met enige variatie, elke keer hetzelfde blijft.

Woensdag:
School, school, school & Zweedse les!

Donderdag:
Heerlijk dagje vrij. Dit is deze periode voor mij een zeldzaamheid. Alhoewel de dagen niet lang zijn moet ik toch dagelijks naar school nu. Meestal in de namiddag. In de avond ben ik met de Amerikaanse Joanna (een van mijn allerbeste vriendinnetjes hier)en twee anderen naar een nattklubb van een nation gegaan. Deze nation is te klein om een dansvloer te hebben waardoor ze andere ruimtes in de stad gebruiken. Deze keer was het enorme ruimte die een beetje grotachtig aandeed! En alhowel het en doordeweekse dag was, was het binnen een uur stampvol veelal dronken feestgangers!

Vrijdag:
De eerste sneeuw is gevallen op vrijdag!De hekle dag! Alhoewel het wat nattig was en meer bruine derrie op de stoep was gaf het toch een mooi effect wanneer je in het donker naar huis liep.
Alweer naar school! Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn docente geen hippie meer is, maar een slecht engels-sprekende zenuwachtige chaoot. Maar nog wel ind e goede zin van het woord.
Vrijdag was ook de dag van de eerste sittning in mijn Zweedse leven. Een heus 3 gangen diner met wijn, kaarlicht en achtergrondmuziek. Naast ons vieren, waren er nog 2 koren en een groep Zwedem verkleed als alles wat met de rockmuziek te maken had. De koren (wat hier best een belangrijk onderdeel is van de studentencultuur) spontaan liederen te zingen en hebben ze een Lucia voor het Luciafeest verkozen. De groep rockers barsten daarop in luid samenzang los met het nodige gestamp op de tafel. Grappig: uiteindelijk gingen de 2 partijen meer samenwerken en zaten wij in een hoekje toe te kijken met grote ogen. Na de sittning was er, alweer, de nightclub. Echter was het die avond heel erg rustig.

Zaterdag/Zondag:
Niet heel veel gedaan. De sneeuw was weer gesmolten en heb wat uurtjes aan lees/studiewerk besteed. In de avond nog twee vriendinnetjes ontmoet en tot diep ind enacht over niets zitten praten. Zondag ben ik nog naar de filmnight in een ander nation geweest. Dit is een bijna wekelijks uitje voor mij op de vooravond van zondag. Lekker met thee, taart, dekentje en vrienden een filmpje kijken op groot scherm.

Maandag/Dinsdag:
Veel schoolwerk alweer. Voor mijn laatste vak hebben we instructies gekregen over de toets. De docente had een heel systeem bedacht om groepjes samen te stellen en onderwerpen voor het paper toe te wijzen. Nu zit ik sinds vandaag eindelijk in een groepje met een Zwitsers en een Duits meisje en gaan we het, globaal, hebben over de invloed van de techinsche ontwikkelingen. Mijn 4 pagina's gaan daarbij over de invloed op eht onderwijs in verschillende culturen. Niet zo heel moeilijk dus!

Woendag:
YEAAAH! We hebben ECHTE sneeuw. Doordat eht nu ook echt vriest is er in plaats van bruinige derrie een echt wit laagje te zien overal. Ik ben nu nog meer verliefd geworden op deze stad. Alles blijkt hier gewoon door te kunnen werken zodra er sneeuw valt. Mensen fietsen zonder te vallen, auto's rijden op nog ongestrooide wegen, treinen die maar 5 minuten vertraging hebben en mensen met dikke winterjassen. Ik besloot om lopend naar school te gaan, met mijn camera in mijn hand. Helaas was de batterij haleverwege mijn toch op waardoor ik de mooiste gebouwen nog niet op de foto heb kunnen zetten met dit winterse decor.

Nadeel van de sneeuw: er is nog lang neit overal gestrooid en omdat mensen gewoon fietsen wordt de sneeuw steeds evrder aangestampt. Tel daar het vriezen bij op en je hebt een spekgladde stoep/fietspad. Toen ik vanmiddag in de stad liep dacht ik heel beleefd aan de kant te gana voor iemand anders, naar een gedeelte waa rik eht bruin van de straat zag, dus veilig. Helaas pindakaas bleek dat niet zo te zijn. Ik smakte ik heel gelant in zittende houding op straat. Gelukkig was deze Zwedin dan wel zo aardig om te vragen: "Mar du bra?" (=gaat het goed?) waarop ik dan weer helaas, automatisch, in het engels antwoord "Yes, I'm fine, thanks". Morgen verwacht ik een mooie blauwe plek op of billen of dijbenen.

Vooral het park bij de kathedraal maakt zo veel indruk op mij! Er hangt al van alles in de bomen en ze waren bezig met lichtslangen in de bomen te hangen. Ik denk dat ik daar straks elke avond even een wandelingetje ga maken!:) (alles =verschillende soorten kerstversiering, ze doen hier natuurlijk niet aan sinterklaas dus alles is al versierd met kerstdecoraties. De lichten mogen wel pas aan op de eerste advent, die aankomende zondag is)

Ook heb ik nog Zweedse les gehad. Hierbij zijn we ingedeeld in de groepjes voor ons mondeling examen (ja, die heb ik over twee weekjes) om te oefenen. Dit keer waren we omstebeurt een dokter en moesten we de andere adviseren over de meest vreemde klachten. Doe dat maar eens in het Zweeds, en je krijgt een hele vreemde dokter met rare adviezen:)
Vanavond heb ik nog gegeten bij mijn Belgische vriendinnetje. Heerlijk, sneeuw buiten en we konden zo aan tafel schuiven.

De rest van de week wordt erg druk met school, maar gelukkig ook met allerlei sociale bezigheden: thanksgiving diner, nations, foodbattles en zwarte piet spelen (ja ja...ook hier, maar daar vertel ik jullie de volgende keer meer over)

Voor nu heel veeeel liefs, krams och pusses!

foto's: Meer sneeuwfoto's are to be continued en paar die ik heb zijn niet zo heel mooi geworden. Ik heb ook nog enkele foto's van het gebouw waar ik in woon bijgevoegd.
Bovendien staat alles een beetje door elkaar, gemixt met wat oudere foto's...maar ach, het gaat hier bovendien om een impressie van mijn leven, nietwaar? hahaha:)
http://picasaweb.google.com/107925884149674497106/Zweden6#

  • 25 November 2010 - 06:27

    Jolein:

    Jeeeej sneeuw!!! Ik dacht al toen ik je titel las: je bent toch hopelijk niet uitgegleden in de sneeuw waardoor je zoveel blauwe plekken had dat je naar de dokter moest hé? :P Gelukkig maar dat het gewoon over de Zweedse les ging, haha!

    Geniet maar met het zwarte pieten en van alle andere leuke activiteiten!

    Kus, Jolein

  • 25 November 2010 - 08:00

    Herman:

    Bij ons wordt er voor het weekend ook sneeuw verwacht. Maar dat zal bij ons wel veel problemen opleveren. Files, treinvertraging en gemopper.
    Sterkte met de laatste maand.

  • 25 November 2010 - 09:10

    Oma ,:

    wat een verhalen heb jij toch steeds te vertellen , hier voorspellen ze wel sneeuw maar of het er echt van komt ...Fijn dat je het zo naar je zin hebt en zoveel vrienden maakt ,biedt altijd leuke vacanties ,en zo schiet het ook al op dat je naar Noorwegen zal , Wat leuk dat we je vorige week bij je ,,thuis,, konden zien en met je praten ,hier hangt al wel veel feestverlichting en die brandt ook al , Nederlanders hebben altijd haast jo`al is het nog maar net Sept. dan ligt de Sint-troep al in de winkels ,
    Hier is alles goed , opa gaat steeds een beetje sterker worden , nou jo`ik ga koffie drinken , veel liefs uit Bennebroek .

  • 25 November 2010 - 09:19

    Lianne:

    Haaii!:)

    Je weet wel weer iedere keer orginele titels te verzinnen, haha! Wel apart hoe iedereen daar gewoon over sneeuw/ijs straten kan fietsen! Als je zag wat voor geglibber dat vorig jaar bij ons was... Het lijkt me wel super mooi, vooral ook hoe je het kathedraalpark beschrijft! Daar willen we natuurlijk nog wel foto's van, haha;) Ik ben al heel benieuwd naar je zwartepietverhalen en hoe je het er vanaf gaat brengen met je mondeling! Maar daar heb ik alle vertrouwen in:) Fijne we(e)k(en) maar weer!

    Liefs

  • 25 November 2010 - 09:52

    Sanne:

    Oh Zuske,
    Ik heb nu echt een heeeel romantisch beeld van Lund, moet echt prachtig zijn, vooral als zo de lampjes aangaan!! Hier is het gewoon grijs enzo en wel koud, maar geen mooie sneeuw, stom! Ik ga trouwens heel waarschijnlijk mee met pappa in December, heb al gevraagd of het dan mogelijk was om even een quick shopsessie te houden, gheghe :) Maar het lijkt me heel leuk om te zien waar je woont enzo! Ach goed, voor die tijd spreek ik je ook nog wel.

    Kusjeee

  • 26 November 2010 - 14:32

    Monique:

    Niet té verliefd worden op Lund, hoor! Straks wil je niet meer terug.
    Geniet nog maar veel de laatste weken. Wij zullen op je proosten als we Sinterklaas vieren (..zonder jou..)
    Dag! lieve groet ook van Arjen en Mats

  • 27 November 2010 - 18:29

    Manon:

    hoi Rachie,
    wat lekker al die sneeuw joh! Hier vriest het nu ook en is het ook een beetje winter aan het worden..Heel erg leuk om je verslag en foto's weer te zien! Alles loopt lekker zo te zien/lezen. Fijn!
    Hier is de stress voor de Sint begonnen. En de eerste examens-onvoldoendes zijn gehaald door Rixt..Balen..Ze haalt het vast weer op.
    En, we krijgen er volgende week een hond bij!!Een Berner Sennen, lief joh!
    doei doei, tot schrijfs Manon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Lund

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 November 2017

Tarantulas en Bolivia

29 Oktober 2017

Sweaty Carribean

04 Oktober 2017

Bogota, Medellin, Guatape, Jardin, Manizales

25 September 2017

Bienvenida en Colombia!

25 December 2010

Kerst, kerst en kerst
Rachel

Actief sinds 29 Mei 2010
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 18824

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2010 - 31 Januari 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: