Kerst, kerst en kerst - Reisverslag uit Lund, Zweden van Rachel Huissteden - WaarBenJij.nu Kerst, kerst en kerst - Reisverslag uit Lund, Zweden van Rachel Huissteden - WaarBenJij.nu

Kerst, kerst en kerst

Door: rachelvanhuissteden

Blijf op de hoogte en volg Rachel

25 December 2010 | Zweden, Lund

Hee lieve allemaal,

dit gaat waarschijnlijk mijn laatste verslagje worden vanuit Lund, Zweden. Mijn tijd zit er hier zo'n beetje op en Lund is totaal leeggelopen. De afgelopen week ben ik dagelijks bezig geweest met het afscheid van veel lieve mensen die ik misschien nooit meer zal zien. En nog heb ik niet eens iedereen een goed gedag kunnen zeggen!:( Mijn beste vrienden zijn op een na al allemaal naar huis. Gelukkig heb ik nog een goed vriendinnetje hier dat ook in Sparta woont. We brengen bijna dag en nacht samen door zonder eigenlijk ook maar naar buiten te hoeven.

Naar buiten wil je ook bijna niet...het heeft hier al een aantal keer de -25 aangetikt in de nacht. (en je zou dan de laatste bus maar missen) Er ligt weer een nieuwe dikke laag sneeuw en doordat sneeuwschuivers de sneeuw van de weg schuiven (ook hier gebrek aan strooizout)ontstaat er aan de zijkant van de weg enorme bergen sneeuw.
Tegelijkertijd brengt de sneeuw ook zijn charme met zich mee. Voor vandaag staat er namelijk vuilniszak-sleetje-rijden vanaf de helling achter Sparta:)

Maar voor ik over kerst begin zal ik een korte update geven van de tijd daarvoor....

13/12 was hier de Lucia-traditie. Lucia is een het verhaal van een meisje met blonde krullen dat in de donkere tijden het licht komt brengen in de vorm van kaarsen op haar hoofd. Daags word dat gevierd door het optreden van koren. de drie studentenkoren die Lund rijk is zongen samen een half uur kerstliedjes. Heel erg mooi, en zeker mooi omdat we in het hoofdgebouw van de uni zaten. Ik was hier nog nooit binnen geweest en dat is zeker niet slim geweest.

Ook heb ik een laatste kerstsittning gehad. Dit is dus een 3 gangen diner en dit keer in kerststijl. (al op 17 december;)) Een klein zaaltje volgepropt met mensen, gekleed in rood en groen, die allemaal eten, lachen en vooral zingen. Daarna was er nog de nattklub. Het feest. Er waren ontzettend veel goede vrienden van mij, wat het natuurlijk allemaal nog leuker maakte. Helaas zag ik vele van hen die avond voor het laatst!

Afgelopen weekend ben ik met de Belgische Ines naar Stockholm geweest. Als ik in Zwedne ben geweest kan ik toch niet naar huis komen zonder de hoofdstad te hebben gezien! Op de heenweg hadden we 'maar' 40 minuten vertraging. (We zijn gevlogen van Malmö naar Stockholm, was de goedkoopste optie) en op de terugweg 20 wat uiteindelijk 50 minuten werd. Maar gelukkig konden wij wel vliegen, want dat weekend ontstond er grote chaos op vele luchthavens!
Stockholm zelf is erg mooi! Een dikke aanrader. Maar daarbij moet wel gezegd worden dat het beter is om in de lente/zomer te gaan omdat alles wel redleijk te belopen is maar met de sneeuw duurt alles 10x langer en zijn vel dingen gesloten. Ook werd het al rond 14.30 schemerig en om 15.00 donker. Daardoor raakte mijn hele biologische klok in de war en dacht ik om 18.00 al dat het 22.00 was....
Maar...ook in de sneeuw is Stockholm nog een mooie stad en hebben we genoeg leuke dingen gedaan. Mijn hoogtepunten: Skansen, een groot openlucht museum met de gebouwen die Zweden door de eeuwen heeft gekend en de Absolut Ijsbar, een bar geheel uit ijs, tot de glazen aan toe. Heel gaaf om dit een keer te doen. Van tevoren moest er een reservering gemaakt worden op internet, 40 minuten in de bar en 1 drankje. Je kreeg een dikke mantel aan met grote handschoenen en kreeg je cocktail in een glas van ijs:) Het is wel erg prijzig, maar dat is vrijwel alles in Stockholm (en geheel Zweden)

24/12, gisteren hebben we hier traditioneel Zweedse Julafton gevierd, zonder dat er ook maar 1 Zweed aan te pas kwam:) om 15.00 was er eerst de Disneyfilm op tv, waarna we nog drie kerstfilms hebben gekeken met warme choco, Chineese thee en pepperkakor (soort speculaasjes). Daarna hebben we een typisch Zweeds kerstdiner gehad waarvan de basis bestaat uit ham en kotbullar (gehaktballetjes alla Ikea)Daarna een dessertbuffet, Zweedse schanaps en het kerstverhaal. Rond 23.00 zijn we naar de Kathedraal gelopen voor de kerstmis. Erg gaaf om dit een keertje mee te maken in het Zweeds. De liedjes en het 'onze vader' komen je bekend voor maar je weet niet hoe je het uit moet spreken.:)
Na de dienst hebben we nog een film gekeken en glogg gedronken. Dat is een soort Gluhwein (maar dan lekkerder) waar je amandelen en rozijnen in kan doen.

Vandaag, gaan we lekker in de sneeuw spelen en meer films kijken, bankhangen, spelletjes doen en kerstliedjes zingen. Daarna de restjes opeten en misschien wat internationale gerrechten klaarmaken. Voordeel; de supermarkt voor mijn deur is met de kerstdagen gewoon open, maar dan "maar" tot 18.00
2e kerstdag is hier niet zo heel groots en word ook annat juldagen genoemd (= andere kerstdag). Wat mijn plan dan is, weet ik nog neit precies, maar er staat in ieder geval een slaapfeestje gepland met mijn Japanse vriendinnetje Mei. Mijn laatste, Chinese, huisgenootje vertrekt dan ook voor een Europa-tour waardoor ik echt helemaal alleen in ded gang ben en dus kan uitspoken wat ik wil!;)

Maar voor nu: vanuit een koud Zweden...

Een warme kram en God Jul och God nytt ar! (op jullie kerstkaarten had ik het verkeerd geschreven kwam ik later achter, ooops)

Pussar!

foto's:http://picasaweb.google.com/107925884149674497106/Zweden8#
foto's Stockholm:http://picasaweb.google.com/107925884149674497106/Stockholm#

  • 25 December 2010 - 14:52

    Herman:

    Die laatste loodjes lijken in ieder geval erg gezellig te zijn. Tot dinsdag.

  • 25 December 2010 - 21:14

    Oma :

    nou Rachel , nog even op de comp. gekeken en ja ,daar was Zweden weer , dus dit wordt nu echt de laatste groet ,vanuit eenwit Bennebroek . Het vriest hier nu zo ong .1 graad ,dus winnen jullie het , en dat vind ik niet erg .Rachel veel goeds , en tot in Holland .

  • 25 December 2010 - 22:17

    Rianne Eindhoven:

    Nog even en dan ben je weer thuis..

    Ik wilde nog even een fijne kerst wensen:)

    Liefs,
    Rianne

  • 25 December 2010 - 23:47

    Rachel Van Huissteden:

    Dankjullie wel lieve allemaal! Heb nog wat mooie, nieuwe foto's toegevoegd die mijn Chinese huisgenoot met zijn megacamera had gemaakt gisteren:) Tot dinsdag Pap! ik zal kijken of ik iets lekker kan koken voor jullie!

  • 27 December 2010 - 10:44

    Monique, Arjen, Mats:

    Leuk je gisteren weer even gezien en gesproken te hebben! Leuk weerzien dinsdag met Herman en Sanne en alvast een heel gezellige jaarwisseling in Norrwegen gewenst!!
    Dag, lieve groet Ar, Mo en Mats

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Lund

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 November 2017

Tarantulas en Bolivia

29 Oktober 2017

Sweaty Carribean

04 Oktober 2017

Bogota, Medellin, Guatape, Jardin, Manizales

25 September 2017

Bienvenida en Colombia!

25 December 2010

Kerst, kerst en kerst
Rachel

Actief sinds 29 Mei 2010
Verslag gelezen: 839
Totaal aantal bezoekers 18789

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2010 - 31 Januari 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: