Vrieskou en pepernoten - Reisverslag uit Lund, Zweden van Rachel Huissteden - WaarBenJij.nu Vrieskou en pepernoten - Reisverslag uit Lund, Zweden van Rachel Huissteden - WaarBenJij.nu

Vrieskou en pepernoten

Door: rachelvanhuissteden

Blijf op de hoogte en volg Rachel

12 December 2010 | Zweden, Lund

Het werd weer eens tijd voor een nieuw verslagje vanuit de vrieskist genaamd Lund!:) Het weer is hier nog steeds heel raar. De afgelopen twee weken heeft het enorm veel gesneeuwd en ook hier waren ze dus al meerendeer door het strooizout en gruis heen. Treinen raakte langzamerhand meer en meer ontregeld, vluchten geanueleerd en tenen bevroren. Opgelucht was ik dan ook toen ik wakker werd twee nachtjes geleden. Het was boven de 0 graden en het dooide erg snel...helaas waren de zomerkriebels van zeer korte duur...dezelfde nacht regende het en de die nacht nog was er weer sneeuw gevallen. Tegelijkertijd is al het water van de gesmolten sneeuw veranderen in een dun laagje veraderlijk ijs. Bij elke stap uitkijken dus!

Gelukkig straalt de hele stad warmte uit met haar kerstlampjes en kerstliedjes overal. Op de pleinen in de stad staan kraampjes met voedsel uit allerlei landen, de lampjes in de kerstboom zijn met vel bombarie ontstoken en ik heb eindelijk een betaalbare dikke winterjas kunnen vinden! De afgelopen weken ben ik er dan toch nog wel veel op uitgeweest om alles voor de laatste keer te doen en te zien. Laatste dinertje, laatste kookfeestje, laatste movienight, laatste feestje, laatste corridorbijeenkomst en ga zo maar door.
Er wordt langzamerhand al afscheid genomen en ik geloof dat ik dat helemaal niet zo leuk vind. Dinsdag is een dineetje gepland met mijn beste vriendjes hier die daarna allemaal naar his vliegen/treinen in de loop van de week. Hoe neem je in vredesnaam afscheid van mensen die je bijan dagelijks ziet voor de afgelopen 5 maanden? Gelukkig heb ik al een aantal mensen overgehaald om mij op te komen zoeken en heb ik al logeerplekken georganiseerd als ik zelf weer naar Lund ga (dit keer wanneer het warm is:))

Maar natuurlijk zijn er ook nog de leuke dingen om op terug te kijken. Zo had ik de vorige keer al gezegd dat ik zou gaan zwarte pieten. Voor een school waar (half-)Nederlandse kinderen 2 uur in de week Nederlandse les krijgen. Heel vreemd om weer onder mensen te zijn die allemaal Nederlands praten. Het gebeuren zelf viel me een beetje tegen. We hadden eerder die week een meeting om alles door te spreken. Toen was er al neit echt een plan, maar op 4 december was de organisatie ook niet echt in orde. Uiteindelijk is iedereen geschminkt en gekleed geraakt en hebben we voor 2,5 uur de kinderen bang/blij mogen maken. 2,5 uur is erg lang wanneer je in 100 lagen loopt, de verwarming vol aan staat en de kinderen vervelend beginnen te worden. Leuk detail; we hadden ons van tevoren verstopt in een kamer van een van de zwarte pieten in afwachting van het sein dat het feest kon beginnen. Door de slechte organisatie waren wij al te vroeg op pad gegaan en hebben we nog wat in de buurt rondgelopen. Het bekijks wat je in Zweden krijgt als Sint&piet is ongekend. Iedereen neemt foto's en kinderen kijken je aan met grote ogen!:)
5 December zelf heb ik ook nog gevioerd met welgeteld 15 Nederlanders/Belgen. Een kleine delegatie hier in Lund. We hebben een dobbelspel gespeeld met de meest onzinnige cadeautjes en daarna nog een oude sint film 'Alles is liefde' gekeken.

Een ander leuk feestje was de write-on- me party. Wederom georganiseerd door de Erasmus Student Network (de organisatie die ook mijn studiebeurs hier regelt) Het idee: draag iets met een lichte kleur en laat je volkalken door iedereen. Ik ben dus ook geeindigd met een shirt met allerlei rare, lieve en grappige teksten en tekeningen erop. Het is ineens een stuk makkelijker om contact te maken met anderen als je een biertje in je handen hebt en op anderen mag schrijven!

Verder kwam ik hier natuurlijk ook om te studeren. Dit gaat aardig goed. Ik heb afgelopen woensdag mijn Zweeds mondeling examen gehaald. Yeeeeaaaah! Hier zag ik toch aardig op, alhoewel het voor mijn studiepunten niet heel belangrijk is wou ik het toch goed doen. Extra punten op je diploma staan toch erg goed;) We moesten in een groepje 3 onderwerpen voorbereiden over waarvan we een echt zouden gebruiken als gespreksonderwerp. Voor ons werd dat uiteindelijk 'mat' (=eten/voedsel) Alhoewel ik wat woorden was vergeten kon ik toch het principe van stampot uitleggen en het feit dat ik vegatarisch ben en daarom veel nadenk over wat ik eet! Nu nog mijn schriftelijke examen halen en de 7,5 puntjes daarvoor zijn ook weer binnen! Ondertussen zijn ook mijn laatse twee vakken op hun einde aan het komen. Van de ene is het verslag zogoed als af en kan die morgen worden ingeleverd en moet er alleen nog een presentatie worden gedaan. Voor de ander moet ik n og een moeilijke opdracht eruit rammen en dan ben ik student-af in Lund.....

Woensdag mijn laatste kerst-sittning (=uitgebreid diner) en kerstfeestje en daarna, vrijdag, richting Stockholm!
Mijn verdere reisplannen:
Kerst in Lund
30/12 - verlaat ik Lund voorgoed om via Trondheim naar Mosjoen in Noord-Noorwegen af te reizen. Daar bezoek ik Karen en Bouke voor een weekje om daarna op 6/1 de trein terug te nemen naar Oslo. In Oslo komen 3 vrienden die een jaar in Lund blijven mij opzoeken om de laatste daagjes Scandinavie wat gezelliger te maken voor mij. 9/1 om 19.15 neem ik dan eindelijk het vliegtuig terug naar Amsterdam! Dus een ieder die zich geroepen voelt om 'HelloGoodbye- achtige' taferelen te aanschouwen; om 21.10 verwacht ik te landen op schiphol. Als de sneeuw tenminste niet zorgt voor weer een vertraging of uitval...Tot nu toe kan ik nog zeggen 'tot over een klein maandje'

Kram och Pussar, Rachel

foto's staan zoals altijd door elkaar;http://picasaweb.google.com/107925884149674497106/Zweden7#

  • 13 December 2010 - 11:33

    Ma3:

    Wat is die tijd gevlogen joh, ik weet nog dat je wegging en nu is het bijna weer zover dat je terug bent, woah!! Dat vinden wij natuurlijk wel weer erg fijn dat we je in levende lijfe mogen meemaken ipv. achter het skype venstertje. Tot volgend jaar!!!!!!!!!!

    Ma3

  • 13 December 2010 - 19:02

    Anneke:

    Ha Rachel, je laatste maandje Lund!!!!
    Geniet er nog effe van! Je hebt nog leuke plannen voor de komende tijd, dus dat moet lukken. Hartelijke groet, ook van Menno, Anneke

  • 13 December 2010 - 23:29

    Laura:

    Hee lieve Rachel, wat schrijf je leuk!!

    Geniet van Zweden, t klinkt super tof daar. En vind t ontzettend jammer dat ik t moet missen, echt.. :(
    We keep in touch, veel liefs uit t ook best koude Goes

  • 14 December 2010 - 16:19

    Marjolein:

    t zal je nog zwaar vallen als je weer in amersfoort moet wennen. je leven lijkt daar grotendeels uit feesten te bestaan.
    Als je terug bent kom je dan gauw bij ons eten om je verhalen te vertellen?
    groeten uit amersfoort!

  • 14 December 2010 - 20:43

    Oma .:

    nou Rachel ,daar komt dan mijn laatste woordje voor jou in Lund ,de tijd is wel snel gegaan denk ik ,door alles wat jij gedaan hebt, beleeft en gezien hebt , en nu nog Noorwegen !!
    Heb je wel echt dikke warme kleren bij je want het is daar nog veel kouder denk ik , tìs hier ook echt wel winter hoor maar sneeuwballen gooien of schaatsen is er nog niet bij . nou jo`, geniet nog van alles wat je doet en gaat doen ,heel goede reis en tot gauw ziens , dikke kus ,oma en opa .

  • 14 December 2010 - 20:54

    Mayan:

    Hoi Rachel,
    Sorry hoor maar we hadden even een poosje iets anders aan het hoofd. Alles nu weer goed hier, dus heb even een lees-inhaal-slag gedaan. Het blijft gezellig daar hé? Maar dat wisten wij al, we gaan niet voor niets al 4 jaar naar zweden op vakantie, Maar Zweden in de winter is toch een heel ander verhaal! Ik ben echt heel trots op je over de manier waarop je je vermaakt, en ik weet uit ervaring dat vooral Sinterklaas en de Kerstdagen niet mee vallen als je ver van huis bent, maar daar lijk jij geen last van te hebben.
    Wat leuk dat je Oud en Nieuw in Mosjoen gaat vieren! Dat maakt het toch weer bijzonder. Doe ze maar de groeten daar.
    Joh, heel veel plezier bij de laatste loodjes, en we zien je weer in januari.
    Lieve groetjes van Mayan, ook namens mijn mannen.

  • 21 December 2010 - 20:30

    Oma,:

    dag Rachel ,
    vanmorgen je kaart gekregen ,had je die van ons ook nog ontvangen ?
    ja, j e zult het kerstdinee missen maar ik denkdat het wel een heel aparte ervaring is om in Zweden de kerstdagen te beleven ,dat missen wij dan weer ,het is hier echt winter met heel veel sneeuw en ijs ,maar dat zie jij daar denk ik ook wel , nou jo`geniet nog even van zweden en dan van Noorwegen en dan ....goede reis naar Holland!!dag Rachie ,dikke kus .

  • 21 December 2010 - 23:52

    Rachel Van Huissteden:

    Hee oma! ik heb inderdaad jullie kerstkaartje gehad. Toen ik thuis kwam van een weekend Stockholm maandagavond lag die in de bus...gelukkig is de mijne ook nog op tijd aangekomen, ik dacht dat het er veel langer over zou doen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Lund

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 November 2017

Tarantulas en Bolivia

29 Oktober 2017

Sweaty Carribean

04 Oktober 2017

Bogota, Medellin, Guatape, Jardin, Manizales

25 September 2017

Bienvenida en Colombia!

25 December 2010

Kerst, kerst en kerst
Rachel

Actief sinds 29 Mei 2010
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 18791

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2010 - 31 Januari 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: