Het Lundiaanse leven gaat door... - Reisverslag uit Lund, Zweden van Rachel Huissteden - WaarBenJij.nu Het Lundiaanse leven gaat door... - Reisverslag uit Lund, Zweden van Rachel Huissteden - WaarBenJij.nu

Het Lundiaanse leven gaat door...

Door: rachelvanhuissteden

Blijf op de hoogte en volg Rachel

04 November 2010 | Zweden, Lund

De afgelopen tijd heb ik dus veel meer vrije tijd gehad dan me lief was. Het was midterm hier. Dat houdt in dat iedereen druk bezig was met tentamens, examens, projecten, presentaties en opdrachten. Ik had daarentegen al mijn opdrachten al net voor die periode moeten inleveren en was dus eigenlijk al klaar.
Ik had alle tijd om dingen te ondernemen en af te spreken terwijl al mijn beste vrienden hier enorm druk bezig waren met de laatste dingetjes! Maar gelukkig is er NL'se televisie op internet en hebben we altijd de feestjes nog.

Vooral gisteren, het einde van de midterm werd er veel gefeest. Sommige nations hadden zelfs een after midterm feest! Ik was in de pub van een van de nations, Kalmar nation, om de verjaardag te vieren van een Duits vriendinnetje. Een kleine ruimte volgepropt met mensen die veel drinken, zingen en andere vreemde dingen doen. Ik ben er dus wel achter gekomen dat Zweden helemaal niet zo gereserveerd hoeven te zijn als wij dat denken...Ik heb ze gekkere dingen zien doen in de meest gekke kleren dan ik dat menigeen Nederlander dat heb zien doen:)

Ook Halloween is hier groots gevierd. Lundabocker (een soort winkeltje gerund door Zuid-Amerikaanse Zweden die allerlei studiedingen verkoopt en volgens mij samenwerkt met de uni) organiseerde de 'Party of The Living Death' 150sek (= 15 euro) voor een ticket. Mijn groepje was een van de gelukiige die een ticket hadden hiervoor. Later bleek dat de tickets zeer zeer gewild waren, helaas waren ze binnen paar dagen uitverkocht. Natuurlikjk zou dit dan het feest van het semester worden....Niet dus. De deuren gingen open om 19.00 en daarna zou het diner beginnen. Het diner (begon pas rond 20.45) bestond uit: klein beetje tortillachips met waterig sausje (voorgerrecht), plastic bak met fastfood wrap met wat sla erop gegooid (hoofdgerrecht) en ijsje (nagerecht). Het hoofdgerecht heeft bij mij nog hele wat gezeur opgeleverd ook: de vraag was of je van tevoren wou laten weten als je de vega-versie wou. Ik heb het ze zelfs dubbel laten weten, maar toch kreeg ik ene gewone maaltijd, mét vlees. Door eigen oplettendheid kwam ik hier achter zonder er nog iets van gegeten te hebben. Mijn Zweedstalig vriendinnetje heeft toen in de keuken ernaar gevraagd waarbij mijn bakje uit haar handen werg gegrist. Na een half uur had ik nog steeds niets en ben ik het zelf maar gaan vragen...om 21.30 heb ik dan uiteindelijk toch nog een hoofdgerecht mogen hebben. De rest van het feest was al niet vele beter. De DJ was meer dan belaberd slecht en de meeste gingen al vroeg weg. Volgende probleem; het systeem van de gaderobe werkte totaal niet. Ik heb zelf mogen zoeken naar mijn jas die met nr 11 naast nr 69 hing en ze konden mijn tas met wijn niet meer vinden (je moest namelijk je eigen drank meenemen en die kon je dan daar onder bewaking geven) Ik kreeg een nummer en zou de volgende dag wat horen....niet dus...Ik heb zelf gesmst, gebeld en ben uiteindelijk maadag maar naar Lundabocker gegaan...Waar ze mij doodleuk vertelde het niet hun probleem was en dat ik gewoon nog een keer zou moeten bellen! (ik heb geloof ik nog nooit zo graag iets naar iemands hoofd willen gooien; het was hun fout!) Gelukkig kreeg ik maandagavond een berrichtje dat mijn tas was afgeleverd bij Lundabocker, pfff wat je al niet over moet hebben voor je eigen kostbare, belachelijk dure, alcohol hier!

Gelukkig was er hier in Sparta (zo wordt het gebouw genoemd waarin ik woon) wel een goed feest aan de gang. Toen ik thuis kwam trof ik menigeen huisgenoot aan in een toestand van half nuchter half dronken. Een van mijn huisgenoten zou de volgende dag verhuizen en de onze buren gang had een halloweenfeest georganiseerd in de keuken voor de mensen zonder ticket. Alles samen was dus een heel groot feest, maar nu met een voordeel: mijn kamer met bed en eigen wc dichtbij! Uiteindelijk ben ik hier nog heel wat bekende tegengekomen en heb ik toch nog een leuk halloweenfeest gehad, gratis!!

Sinds dinsdag is ook voor mij weer het normale ritme begonnen. De introductie van een nieuw vak: Scandinavian models of equality...Erg vreemd, het werd gegeven door dezelfde verschrikkelijke docent als mijn vorige course alleen waren we nu niet met 8 mensen maar met 30, en zat ik ineens helemaal achterin de klas. Wel weer leuk; er zitten zeker al 5 andere NL'ers in die klas.

Nog iets anders leuks wat ik heb gedaan afgelopen weekend is Dressincyckling. In een klein plaatsje net buiten Lund, Björnstorp. Hier was een oude treinrails (sinds '70 niet meer in gebruik) van 7 km die nu werd onderhouden door een lokale boer. Op deze rails kon je dan met een soort fietsen fietsen door het Zweedse landschap. Eentje trapt en de ander kan er op een bankje naastzitten. Ik heb dit gedaan met twee NL'ers en een Duitser. Echt heeeel erg leuk, mooi, grappig en vreemd. Soms zelfs ook wel een beetje eng. De fiets kan er soms afglijden en de rem werkte niet altijd even effectief. Doordat ik te laat remde zijn we dan ook bovenop onze voorgangers gebotst, oeps:)
Dressincyckling is echt een algemene aanrader, niet heel duur en ontzettend leuk om te doen. Afrader wanneer je zwakke rug hebt (je moet de fietsen zelf weer op de rails tillen wanneer ze eraf zijn = aardig zwaar) of wanneer je nog erg kleine kinderen heb wegens aardig hoog ongevallenrisico!

Gisteravond ben ik door mijn Japanse vriendinnetje Mei (die ik moet bezoeken in Tokyo- internationaal studeren is toch wel handig voor de uitbreiding van mijn logeerplekken lijstje:)) en door de Franse Camillou uitgenodigd om langs te komen bij een wekelijks dinerfeestje. Dit is een groepje studenten die wekelijks 1x probeert samen te eten. Deze keer met een Frans thema: quenelles en een franse home-made cheese-cake. We hebben met zijn allen in een mini-keukentje staan snijden en kletsen en hebben daarna nog tot diep in de nacht spelletjes gespeeld. Heel erg leuk allemaal dus.


Ik heb van vele mensen de vraag gehad wanneer ik nou denk terug te komen:
Zeer zeer waarschijnlijk niet voor 2011. Ik wil hier echt nog niet weg, alhoewel mijn beste vriendinnen (die bijna allemaal Duits zijn, huh?) weg gaan net voor kerst. Plus alle andere duizenden studenten die terug naar huis gaan of naar hun Zweedse familie. Gelukkig ben ik erachter gekomen dat Mei hier blijft, een duits vriendinnetje en misschiem mijn Chineze huisgenoot. Ook hoord eik dat de Lundabocker en het international officie een facebook (=sociale netwerk website) groep willen oprichten voor de internationale studenten die ook hier blijven met kerst. Zo komen ze met elkaar in contact en kunnen ze misschiem samen dingen ondernemen, leuk leuk leuk. Zou ik dit jaar dan toch een echt internationaal diner hebben met kerst?
Vlak na Kerst ben ik van plan om of alleen of met Mei af te reizen naar het hoge noorden van Noorwegen. Daar wonen Karen en Bouke (vrienden van pap en mam) en ik ben daar welkom om oud&nieuw te vieren. Met 23 uur duister, kans op poollicht en sneeuwballengevechten met echte sneeuw!:)

Als laatste wil ik jullie de nieuwste ontdekte feiten over Zweden niet onthouden:
- Tot 1958 mochten vrouwen hier geen priester worden.
- Studenten zijn in Zweden beter af qua financiele ondersteuning van de overheid! 800 euries mogen zij er maandelijks op hun rekening bijschrijven. Nadeel: waar wij het tot een gift kunnen ombouwen moeten zijn alles terugbetalen.
- Zweedse studenten houden van drinken. Wanneer ik in ene nation ben zie je sommige groepen elkaar de meest vreemde opdrachten geven en het ook nog echt uitvoeren ook.
Zweedse studenten zijn ook echt studenten. Het ene moment zie je ze serieus studeren in de bier, het volgende moment bouwen ze een groot feest in je keuken. Voordeel: de volgende dag wordt er ook echt opgeruimd. Zo heeft een van mijn lieve huisgenoten de hele keuken opgeruimd na het Halloweenfeest waar ook wij de rotzooi van hadden ondervonden!
- Het openbaar vervoer hier is het duurste ter wereld. Dat moet haast wel! Enkeltje Lund-Stockholm(ongeveer 600 km); 390SEK (=bijna 40 euro!) Je kan voor 100SEK naar hetn noorden van Zweden, maar dan moet je voreg boeken. De kaartjes worden drie maanden van te voren vrijgegeven, daarna worden ze duurder en duurder en duurder.
-Hier in Lund hebben ze net iets teveel leuke winkels. Tiger bijvoorbeeld (zit ook in Nijmegen) is ongeloofelijk leuk. Ze zijn er nu al in de kerstsfeer en heeb zoveel leuke, goedkope dingetjes!
-NL zijn niet de enige dropliefhebbers. Ze hebben hier dropsuas voor je ijs, drophagelslag voor de taart (op brood is raar)
-Lund kent ook herfst. Ik weet niet hoe het in NL zit, maar hier regent het nu bijna non-stop en het waait te hard voor je paraplu! Daarbij komt dan ook nog dat de meeste gebouwen waar ik in het begin zo verliefd op was hun charme beginnen te verliezen door de afgevallen bladeren van de klimop!

Vanuit een regenachtig Lund; Liefs Rachel

foto's (Ik heb ook wat plaatjes toegevoegd die ik op internet vond. Deze zijn van de sportschool, dit verbaast me iedere keer weer zoveel dat ik het toch wil delen met jullie. Ook nog wat plaatjes van de mooiste gebouwen van Lund nog een keertje, omdat we altijd kunnen zeggen dat we in eider geval de foto's nog hadden:):http://picasaweb.google.com/107925884149674497106/Zweden5#

  • 04 November 2010 - 20:12

    Lianne:

    Rachel!:)
    Zo te horen heb je het nog prima naar je zin! Beetje jammer van het halloween feest, maar feestje genoeg geloof ik:P Wat tof dat je waarschijnlijk bij Bouke en Karen oud en nieuw gaat vieren! (stiekem wel een beetje jammer dat je er niet bij bent in Nederland hoor;)) Het is nog ver weg, maar doe ze maar de groetjes! Succes met het rare nieuwe vak, en geniet van alle leuke dingen;)

    Liefs, Lianne

  • 05 November 2010 - 11:38

    Denise :

    Hoi Rachel,

    Ik mag van jouw mama ook even reageren. Vind je het nog leuk en wat een leuke foto's van de Halloween. Ik heb ook een feest gehad op school en ik had spinnen rond mijn nek en Jorrinde had me eng geschminckt ook met spinnen. Hoe vind je het daar nog? Kom je gauw terug naar ons. Dank je wel voor de badeendjes uit Zweden en de dropkoekjes, ze waren wel klein maar ook lekker. Op mijn werkweek heb ik halloweenhapjes gegeten. Nu ben ik vrij en zit ik je moeder te plagen; kan ze lekker niet werken.
    Een kus en een knuffeltje van Denise.

  • 05 November 2010 - 17:21

    Rachel Van Huissteden:

    Hee Denise,

    Ja ik vind het hier nog superleuk! En we hebben dus alletwee halloween gevierd? waren ze niet te bang voor je? Ze hebben hier nog meer gekke dingen hoor...bijvoorbeeld dropthee! En ben je nog steeds mijn moeder aan het pesten?

  • 11 November 2010 - 14:53

    Sanne:

    Ik heb dit berichtje gewoon gemist, ik weet ook niet waarom! Maar goed, de helft had ik toch al over de telefoon gehoord. Leuk om te lezen dat zweden serieus kunnen studeren in de bier :)
    De herfst heeft zich vandaag ook even van z'n lelijke kant laten zien, we hebben storm hier. Stom! Ik wil snel een keer komen shoppen!! Wie weet kom ik je ophalen :)

    Kusjezus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Lund

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 November 2017

Tarantulas en Bolivia

29 Oktober 2017

Sweaty Carribean

04 Oktober 2017

Bogota, Medellin, Guatape, Jardin, Manizales

25 September 2017

Bienvenida en Colombia!

25 December 2010

Kerst, kerst en kerst
Rachel

Actief sinds 29 Mei 2010
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 18835

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2010 - 31 Januari 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: