Ik heb een besluit genomen... - Reisverslag uit Lund, Zweden van Rachel Huissteden - WaarBenJij.nu Ik heb een besluit genomen... - Reisverslag uit Lund, Zweden van Rachel Huissteden - WaarBenJij.nu

Ik heb een besluit genomen...

Door: rachelvanhuissteden

Blijf op de hoogte en volg Rachel

26 Oktober 2010 | Zweden, Lund

Dat besluit houdt in dat ik vind dat mijn kinderen later ook in Lund moeten studeren! Voor de mensen die twijfelen over een eventuele studie in het buitenland: ik kan je echt aanraden om het te doen!

Hier in Zweden lijkt het leven 10x sneller dan in NL. Een NL'se vriend hier probeert me in te laten zien dat ik dus ook echt nog een semester wil blijven...Maar helaas zit er voor mij toch echt alweer 50% van mijn avontuur erop.

Afgelopen week heb ik een enorme drukke deadline week gehad. Voor mijn les Swedish Social Policy moest ik een take-home-exam inleveren. Dit vak bleek erg moeilijk te zijn en ging meer over de economische ontwikkelingen in Zweden dan over het o zo beroemde sociale systeem wat ze hier hebben. Gelukkig mocht ik deze opdracht met iemand samen doen. Ik heb de opdracht samen gedaan met een Australlisch meisje, wat het erg makkelijk maakte om in ieder geval een op engelse taal gebied toch een goed verhaal in te leveren. Onze score: 13 van de 15 punten en de complimenten voor het inleveren van zo'n goed result, ondanks de griep die mijn partner in crime velde tijdens de deadline dagen. In het Zweedse systeem is dit een B in de ECTS grading systeem, een Highpass(Väl Godkänd) in het Zweedse systeem, een A- in het Amerikaanse systeem. Kortom een erg goed cijfer, wat in NL neerkomt op een cijfer rondom de 9! Yeaaah! dat is een leuke afsluiter van een vak wat enorm vermoeiend, saai en ingewikkeld was!
Een paar dagen later had ik nog een andere deadline voor mijn vak Social change and medernity in Scandinavia. Bij dit vak mocht ik kiezen tussen 2 opdrachten verspreid over de hele cursus of een take-home-exam aan het eind. Ik ben nu heel blij dat ik die eerste heb gekozen...spreid je het stress-gehalte toch een beetje uit:) (Voor mijn eerste opdracht had ik een D (ongeveer een 7) Goed genoeg voor mij.) Wat wel enorm vervelend was, was dat ik artikelen moest gebruiken in de beantwoording van mijn opdracht. Deze opdrachtren waren voor geen meter te relateren aan de andere literatuur. Tijdens het invullen van de courseevaluationformulier heb ik dit ook zeker even gemeld!

Mijn Zweedse les gaat verder nog steeds erg goed en gezellig. De leerkracht is leuk, de dingen die we doen zijn leuk en ik versta en lees al aardig wat Zweeds. Tijdens een "toets" vorige les, heb ik 19 punten van de 20 punten gehaald. Helaas was dit meer om te kijken hoe ver je was met woordenkennis!Maar het idee blijft leuk:)

Genoeg over school, ik heb ook nog andere dingen meegemaakt hier.
Ik heb samen met wat vriendinnetjes een pizza-filmavondje gehad. De film was gedownload mét NL'se ondertiteling. Dit maakt het voor mij natuurlijk heel makkelijk en leverde heel wat gelach op om onze taal. Zo vonden ze het woordje 'hoi' enorm grappig en de aanwezige Duitsers vonden het woord 'knuffelen' vreemd in de context waarin wij het gebruiken....Gelukkig zijn er ook mensen wel geinteresseerd in onze taal. Een van de vriendinnetjes van mijn huisgenoten vertelde dat ze vroeger NL wou leren. Twee van mijn huisgenoten kunnen tellen in het Nederlands en een andere huisgenoot kent het de/het/een systeem, de dagen van de week en zichzelf voorstellen. Mijn huisgenoten zijn hier eigenlijk dus wel prima. Een van hen gata verhuizen, waardoor ik samen met de Zweedse Maria nog als enige meisje in deze gang overblijf. Dat kan natuurlijk levensgevaarlijk worden, aangezien ook Zweedse studenten niet van schoonmaken houden. Gelukkig lopen er nog vaak vriendinnetjes van al die mannelijke huisgenoten rond, waardoor we ons niet in de minderheid hoeven te voelen:)

Ook ben ik nog naar een ZwartWit feest geweest in mijn eigen nation Västgöta. Vreemd feest. In een zaal (de zwarte bar) werd housemuziek in combinatie met live saxofoon muziek gespeeld (erg gaaf trouwens, het meisje wat saxofoon speelde was enorm goed) en in de witte bar werd jaren '90 muziek gedraaid. In de meeste gevallen waren dit liedjes uit de Zweedse jaren '90, waardoor het merendeel uit volle borst stond mee te zingen,terwijl wij er nog nooit van gehoord hadden! De rest van de week heb ik nog veel dineetjes en biertjes gedaan in andere nations in de stad.

Afgelopen donderdag kwam mama mij verblijden met een lang weekend bezoek. Ik heb haar mijn leven hier laten zien, voor het eerst in een echt Lunds restaurant gegeten (voor studenten hier te duur) voor het eerst sinds maanden weer in een bad gezeten (in het guesthouse waar mama verbleef had ze een eigen badkamer mét bad) en we zijn een dagje naar Helsingborg geweest. Helsingborg ligt ongveer 45 min met de trein richting het noorden. Vanuit deze stad kun je in 20 min de trein naar Helsingör in Denemarken. Dit hebben we natuurlijk ook gedaan. Helaas was het weer niet erg mooi en waren in Denemarken de winkels al omn 14.00 dicht op zaterdag (what?)! Gelukkig waren er nog wel wat winkeltjes open die goedkope drank verkochten! erg handig natuurlijk! Ik heb de rest van de dag 3 flessen wijn meegesjouwd:) We hebben wat musea hier in Lund bezocht. Kulturen; een enorm groot museum met 5 exposities en een openlucht gedeelte. En het musem van de schetsen. Klein museum, met enorme collecdtie. Ga je ooit naar Lund, de laatste is een goedkope aanrader.
Ook hebben mama en ik enorm veel genoten van alle Konditories die hier zijn. Omdat alcohol zo duur is zijn er niet erg veel café's. In plaats daarvan hebben ze veel bakkerijtjes waar je koffie kunt drinken met allerlei lekkere cakejes en gebakjes erbij!

Zoals je al leest is het leven hier in Lund geen straf voor mij:)Alhoewel ik alweer veel meer dingetjes over de Zweden heb ontdekt:
- De meeste Zweden zijn het "perfecte" type. Het valt mij op dat het straatbeeld bepaalt word door mensen met ene perfect figuur, met de nieuwste kleren en de mooiste kapsels
- Ook heb ik uitgevonden hoe het komt dat de Zweden zoveel gebakjes eten en toch een mooi figuurtje behouden. De sportschool zit namelijk op elk moment van de dag overvol. Deze sportschool is alleen voor mensen die verbonden zijn aan de universiteit (vrijwel de hele stad dus) Ik heb ook een lidmaatschap voor een semester gekozcht en doe vaakl mee met de gympa klsassen. Dit houdt in dat er ongeveer 30-40 mensen rondrennen, springen en buispieroefeningen doen onder leiding van een soort Zweedse drillmeester of sportkampioene.
- in Zweden werd het condoom pas in 1938 legaal. En de leeuw in het universiteitssymbool is bi-sexueel. Deze feiten zijn het resultaat van een docent die het vaak tijdens een lecture nodig vind om over dit soort onzin dingen te praten.
-NL blijft beter in voetbal dan Zweden. De overwinning van 4-1 heb ik samen met 2 vrienden en 11 Zweden mogen bewonderen. Mooi gezicht; na de wedstrijd dropen alle Zweden stilletjes af naar hun kamers!
En dat terwijl ze mij de hele week getreiterd hadden over het feit dat onze jongens zo agressief voetballen en dat ze daarom toch wel zouden winnen...de rest is geschiedenis

Vanaf vandaag heb ik heerlijk een weekje vrij om veel bij te slapen en alleen maar dingen op sociaal vlak te doen:)Maar nun eerst nog even gaan koken

Liefs Rachel

foto's: http://picasaweb.google.com/107925884149674497106/Zweden4#


  • 26 Oktober 2010 - 19:36

    Ma3:

    Hoi meissie, zoals je kunt lezen ben ik weer in Nederland en ik mis de gebakjes nu al. Heb je al contact met Eric van de leefgroep kinderen? Ik ben benieuwd of dat nog gaat lukken, succes met alles en een dikke kus,

    Groet Adrie

  • 26 Oktober 2010 - 19:40

    Rachel Van Huissteden:

    Mensen...excuses voor mijn enorme spellingfouten in dit verslag. Blijkbaar vergeet je je eigen taal toch snel als je alles in het Zweeds/Engels doet;)
    Mam; nog niks gehoord! Wacht nog een paar daagjes, ander bel of mail ik die man van eht guesthouse

  • 27 Oktober 2010 - 11:10

    Lianne:

    Haha, bij het lezen van de titel dacht ik heel even dat je naar huis zou komen;) Maar twijfelen over in het buitenland studeren doe ik na al jouw enthousiaste verhalen al lang niet meer! Dat gaat zeker gebeuren! Zo te lezen ben je naast alle leuke dingen ook vet goed bezig met cijfers halen, mooie resultaten zeg!:O En jeetje, alweer de helft erop zitten, wat gaat dat snel! Maar aan de andere kant ook weer niet zo erg, want we missen je hier wel een beetje (ik tenminste wel);) Geniet nog lekker door de laatste 50%!
    Xxx Lianne

  • 31 Oktober 2010 - 11:05

    Monique:

    Wat heb je het leuk Rachel en wat gezellig voor je dat Adrie langs is geweest! Wens je nog hele fijne weken. Klopt het dat je nog 92 dagen wegblijft?? (linksboven vd site)Nee toch, ik verheug me op een Zweeds kerstdiner hoor! Dag, ook groet van arjen en mats

  • 31 Oktober 2010 - 18:16

    Oma .:

    dag Rachel ,
    het wordt nu toch wel eens tijd dat ik reageer op jouw blije brief , wat fijn dat alles goed gaat ,en wat doe je veel leuke dingen en dan toch nog tijd hebben om je werk te doen met goede resultaten ! ik ben trots op je . leuk he`dat mam bij je was ,ze heeft het zelf ook zo leuk gevonden ,
    Wordt het in Zweden ook al herfst ,hier vliegt het blad van de bomen ,maar ik denk dat het bij jou wel al kouder is , nou jò ik ga koffie zetten , ieve groeten van opa en oma ,dag hoor .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Lund

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 November 2017

Tarantulas en Bolivia

29 Oktober 2017

Sweaty Carribean

04 Oktober 2017

Bogota, Medellin, Guatape, Jardin, Manizales

25 September 2017

Bienvenida en Colombia!

25 December 2010

Kerst, kerst en kerst
Rachel

Actief sinds 29 Mei 2010
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 18828

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2010 - 31 Januari 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: