I love.... - Reisverslag uit Lund, Zweden van Rachel Huissteden - WaarBenJij.nu I love.... - Reisverslag uit Lund, Zweden van Rachel Huissteden - WaarBenJij.nu

I love....

Door: rachelvanhuissteden

Blijf op de hoogte en volg Rachel

11 Oktober 2010 | Zweden, Lund

LUND!

Op af en toe wat kleine heimwee-momentjes na vind ik het hier echt helemaal super! Nog geen moment spijt gehad van mijn beslissing om hier heen te gaan.

Het lijkt net of ik hier al een jaar zit, zo makkelijk is de intergratie in de Zweedse cultuur gegaan:) Het is natuurlijk dan ook niet heel veel anders dan in Nederland, maar toch net een beetje anders. Daarbij komt ook nog dat je de taal niet goed genoeg machtig bent...Heb ineens veel meer respect voor de mensen die in NL moeten inburgeren en de taal moeten leren spreken in een zeer korte tijd; een nieuwe taal leren klinkt leuk, maar is ontzettend moeilijk.
Maar...in mijn geval gelukkig wel heel leuk. Tijdens de Zweedse lessen heb ik al veel mensen leren kennen en ik heb een hele fijne aardige lerares die erg van tekenen houdt (om de Zweedse woorden uit te leggen)

Verder ben ik te weten gekomen dat Zweden toch ook wel wat vreemde dingetjes hebben:
- De meeste keukens (waar ik geweest ben dan) hebben geen stop voor in de gootsteen. Afwassen doe je hier dus niet door de gootsteen vol te laten lopen maar doe je door elk stuk serviesgoed onder de kraan af te wassen...
- De zweden gebruiken het woord Middag voor diner en eten van een tallrik(=bord) aan een bord(=tafel) Dus wanneer ik ze vertelde dat zij in NL "a plate" een bord noemde vonden mijn huisgenoten dat maar een rare NL'se gewoonte
-In Zweden mag je bellen achter het stuur, busschauffeurs van een grote touringcar zitten dus ook gemakkelijk non-handsfree te bellen op een drukke snelweg. Je mag ook dronken op een fiets zitten. Maar je mag niet met twee mensen op een fiets, geen muziek luisteren en je moet goed licht hebben (Vermoedelijke schade voor het rijden zonder licht: 750kr.; 75 euro)
- Zweden houden ervan om dronken te worden, ook al zijn de prijzen hier ontiegelijk hoog! De rest van de supermarktprijzen zijn ook niet heel goedkoop.(komkommer:ruim 2 euro, kaas; op z'n minst 6 euro voor een mini-stukje) Gelukkig kennen ze hier ook het begrip Libanese winkeltjes en Turkse markt, waardoor ik mijn groente en fruit voor meer dan de helft goedkoper en verser kan krijgen
-Zweden kennen geen woord voor alsjeblieft! Heel raar! Als je een kop koffie besteld wordt het dan: Kan jag få ett kop kaffee, tack? (=mag ik een kop koffie, dank je?) Vergeet dus vooral niet Tack te zeggen overal achteraan wil je niet onbeleefd klinken!
- In Zweden is alles lagom. Dit wordt bestaat niet eens in andere landen. Als je bijv. aan een zweed vraagt hoe het weer is, antwoorden ze meestal met 'lagom'. Niet geweldig, niet slecht, maar er tussen in. Zo is het ook met ja- en nee-antwoorden. Ze gebruiken vaan Nja...


Verder was ik hier natuurlijk ook om te studeren:) Ik heb een vak afgerond wat betreft lectures en colleges; Swedish Social Policy. Een erg saai en moeilijkt te begrijpen vak. De lerares houdt er erg veel van om te praten en te praten en te praten. De uiteindelijke opdracht voor dit vak moet zaterdag worden ingeleverd en mag gelukkig gedaan worden met z'n 2en. Ik doe deze opdracht met een Ausstralisch meisje, waardoor de Engelse kwaliteit in ieder geval gewaarborgd wordt!
Mijn andere course is bijna afgelopen. Mijn laatste deadline voor die course is Volgende week maandag, dus dat wordt in ieder geval een heel leuk weekend;)
Voor deze course moet ik 2 opdrachten in totaal inleveren. Voor de eerste opdracht had ik een D. Dat is volgens het Nederlandse systeem ongeveer een 7...goed genoeg voor mij:)


Vorige week ben ik natuurlijk naar Polen, Gdansk, geweest. Met 7 meiden van over de hele wereld. Polen was enorm koud, alhoewel de beheerders van het hostel ons daarom toch uitlachte...moesten we in de winter maar ene s terugkomen zeiden ze! De regering besluit daar waneer de verwarming aangaat, dus ook in onze slaapkamer was het ijskoud.
De stad zelf heeft enorm vel mooie oude gebouwen en veel goedkope restaurants en bars. Vrijwel niemand spreekt er engels...dus toen we probeerde een treinticket te kopen voor het strand mmoest dat met handgebaren, hahaha enorm grappig om te zien!
We hebben veel mmoie oude gebouwen gezien en een winderig dagje strand meegemnaakt.En we zijn zelfs uiteten geweest in de toeristische straat ind e oude stad!
Niet een land om lang op vakantie te zijn, maar toch een aanrader om een keer te zien. Bereid je wel voor op veel miscommunicatie!

Afgelopen weekend ben ik meegeweest met een trip naar Gothenburg. De op 1 na grootste stad van Zweden. Deze trip was door het international offcie geregeld. Met 3 volle bussen zijn we in de ochtend daarheen vertrokken. Na ruim 3 uur rijden door mooie Zweedse landschappen kwamen we in Gothenburg aan. De strad zelf viel me aardig tegen. Veel moderniteit en niet echt een stad die je bijblijft. Toch hebben we elanden gezien in een soort dierentuin, een sightseeing tour in de bus gehad (in de bus? met maar 3 of 4 gebouwen maar ja:)).
's Avonds zijn we met z'n allen naar een pub gegaan, waar we speciale studentenprijzen hadden vanwege een deal met de eigenaar. Daarna zijn we naar een populaire discotheek gegaan. Een enorm gebouw met een soort dakterras, waar uiteindelijk iedereen belande. Hier hadden ze helaas weer het lef om 5,40 te vragen voor een flesje Heineken...maar gelukkig heb ik me laten trakteren door een een paar Denen:)
Een nadeel: om 2 's nachts moest iedereen weer terug zijn bij de bussen om terug te gaan naar Lund. Ik was mijn vrienden kwijt om 1.45..de organisators waren straalbezopen en ik moest in mijn eentje de bussen terug vinden. Gelukkig was dat niet heel moeilijk en heeft mijn vriendinnetje me erheen geloodst! Maar ik vraag me nog steeds af of iedereen de bussen weer heeft teruggevonden (Ik hoorde verhalen over mensen die vrienden belde die ze kwijt waren en die dan ergens in de stad rond lipen om hun fiets te vinden omdat ze dachten dat ze al in Lund waren!!!) rond 5.45 waren we weer terug in Lund...Ik heb de hele zondagmiddag geslapen, maar ben uiiteindelijk zondagavond hondsberoerd naar bed gegaan! Na een lange nacht, veel wc-bezoek en een paar ibropufen voel ik me weer helemaal als vanouds:)

Dit verslag wordt nu wel erg lang, met het oog op mijn studieontwijkende gedrag van vandaag:)

Puss(=kus) Rachel

foto's Polen (een beetje door elkaar en sommige wazig):http://picasaweb.google.com/107925884149674497106/Gdansk#

foto's gothenburg:http://picasaweb.google.com/107925884149674497106/Gothenburg#

  • 11 Oktober 2010 - 18:33

    Anneke:

    Ha die Rachel, wat een positieve verhalen daar uit Lund. Leuk hoor!
    Daar wordt ik vrolijk van. Nou geniet er maar van. Puss terug (klinkt wel vies)

  • 11 Oktober 2010 - 20:03

    Herman:

    Hoi Rachel,

    Leuke foto's van Gdansk. En zo te zien mooi weer. Misschien dan 's nachts wel koud, maar overdag heb je aardig van de zon kunnen genieten.

    Groeten en puss, Herman

  • 12 Oktober 2010 - 06:39

    Jolein:

    Goeeedemorgen!! :D

    Wat leuk dat je het zo naar je zin hebt in Lund! Zelfs naar Polen een weekendje, goed geregeld hoor. Denk je nu eigenlijk ook al in het engels of zweeds? Die weetjes zijn trouwens erg grappig vind ik!
    Enne, mijn kaartje al gehad?

    Kus van Jolein

  • 14 Oktober 2010 - 12:09

    Ma3:

    Haidiehai,

    We hebben je mailtje ontvangen volgens mij gaat het wel goed komen en ben ik over een weekje bij je in Lund om te zien hoe je er in het echt bij zit, doei tot dan....
    Kus.

    een verlanglijstje zonder echt drop?

  • 23 Oktober 2010 - 23:21

    Laura:

    Wat een geweldige ontdekkingen! Rare rare zweden. Tuurlijk weten wij het beter, een tafel is een tafel jongens, kom op.

    Kan niet wachten om langs te komen.

    Veel liefs laura

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Lund

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 November 2017

Tarantulas en Bolivia

29 Oktober 2017

Sweaty Carribean

04 Oktober 2017

Bogota, Medellin, Guatape, Jardin, Manizales

25 September 2017

Bienvenida en Colombia!

25 December 2010

Kerst, kerst en kerst
Rachel

Actief sinds 29 Mei 2010
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 18821

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2010 - 31 Januari 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: