Feestjes en zweedse les - Reisverslag uit Lund, Zweden van Rachel Huissteden - WaarBenJij.nu Feestjes en zweedse les - Reisverslag uit Lund, Zweden van Rachel Huissteden - WaarBenJij.nu

Feestjes en zweedse les

Door: rachelvanhuissteden

Blijf op de hoogte en volg Rachel

29 Augustus 2010 | Zweden, Lund

Het is nu alweer eventjes geleden dat ik een verslagje heb geschreven, tijd voor een update!

Zaterdag (21/8 )
Deze dag ben ik mee geweest met de Österlun tour. Vier volle touringbussen gingen richting het zuidoosten van de provincie Skåne, waar Lund ook in ligt. Hier hebben we een wijnproeverij en lunch gehad op het Kronnoval kasteel, het strand bezocht , een klein schattig havendorpje bekeken en naar de Zweedse variant van Stonehendge geweest (Alles Stenar) Dit laatste was op een ongeloofelijk mooi uitzichtpunt van waar je over de zee kon uitkijken. Dit gecombineerd met harde wind en ondergaande zon gaf een prachtig resultaat. Een aanrader dus!
Zaterdagavond was het grote welkomstfeest voor alle internationale studenten, tenminste voor hen die een kaartje hadden kunnen bemachtigen! Raar idee, sta je met allerlei nationaliteiten te dansen in een universiteitsgebouw.

Zondag (22/8 )
Zondags ben ik s'avonds met Joanna en Aaron (USA) naar het Malmöfestival gegaan. Dit is een festival vol met muziek, kunst, cultuur, eten, kraampjes en mensen.

Maandag:
Op mijn Zweedse les na, niet veel gedaan

Dinsdag:
3 uur lang Zweedse les en daarna met drie Duitsers richting Malmö voor nog een avondje festival. Hier hebben we Johnossi en Band of Horses gezien. Als je van rock houd...het Zweedse duo Johnossi is naar mijn mening een aanrader. Uiteindelijk zijn we de avond geeindigd met nog meer Duitsers, een Fransman en een Amerikaanse.

Woensdag:
Woensdagochtend heb ik me eindelijk ingeschreven voor een nation. Een nation is een soort studentenvereniging maar dan zonder ontgroeningen of andere verplichtingen. Je krijgt hierdoor een pasje waardoor je bij alle andere nations in Lund ook welkom bent. Binnen de nations kan je goedkoper eten, drinken en feesten en heb je ook de mogelijkheid vrijwilligerswerk te doen. Ik ben lid geworden Van Västgöta. Dé nation onder de internationale studenten en op 5 minuten loopafstand van mijn kamertje

Deze dag hadden we speciale lectures over Zweedse pronounciation, muziek en literatuur. Sommige daarvan waren leuk, sommige ronduit saai!
Woensdag heb ik ook samen met de Duitse Laura geprobeerd een goedkope kapper te vinden in Lund, wat bijna een onmogelijke opgave bleek te zijn. Ze vragen hier bijna 40 euro vooor een gewone knipbeurt!
Daarna ben ik nog bij Laura gaan eten en hebben we de avond gevuld met Amerikaanse series.

Donderdag:
Weer een dag van Zweedse les!

Vrijdag:
Vrijdag was de dag van het Zweedse examen. Dit examen levert mij 3 studiepunten op, waar ik eigenlijk niet aan heb omdat ik ze niet mee mag tellen.
Vrijdag was ook de dag van de crayfishparty. Een typische Zweedse studententraditie. Je eet verschillende soorten hartige taarten, eet kreeftjes, drinkt veel alcohol en zingt stomme liedjes! Ik was de laatste persoon die voor dit feest een plekje kon bemachtigen! Het feest was goed georganiseerd door Zweedse studenten om ons in te wijden in deze traditie en om nog een feestje te hebben voor school begint. Op een grote groep onbeschofte Spanjaarden, die blijkbaar niet meer wisten hoe ze engels moesten praten, was het een geslaagd feest.
Daarna ben ik uiteindelijk samen met Laura, een belgische jongen en een Zweeds meisje en haar Marrokaanse vriend in Malmö beland voor de laatste avond van het Malmöfestival. Hier hebben we Teddybear Stockholm gezien, volgens de Zweden in ons groepje een schande dat wij als niet-Zweden deze band niet kende!

Zaterdag:
Overdag ben ik meegeweest met een andere mentorgroep (iedere nternationale student wordt ingedeeld in mentorgroepen met een aantal Zweedse studenten als mentors. Sommige groepen zijn heel actief en sommige niet. Mijne dus niet, en daarom heb ik me min of meer aangesloten bij een andere groep:))We zijn naar een ontzettend mooi meer gefietst iets buiten Lund. Hier hebben we, nouja sommige, gezwommen en daarna nog worstjes gebraden boven een geimproviseerde bbq.
Gisteravond ben ik ook nog naar een salsa-avond geweest. Dit viel in het begin een beetje tegen, maar toen er iets meer bekende arriveerde heb zelfs ik ik nog een dansje gewaagd. Ook hebben we nog les gehad van drie Spaanse danseressen.

Vanavond staat de eerste huismeeting hier gepland. Intussen is de corridor volgestroomt met Zweden. Allemaal even aardig en behulpzaam!
Daarna beginnen mijn lesen hier en kan het leven echt, = gestructureerd, beginnen:)

Ik ontmoet hier trouwens aan de lopende band mensen. Het is ineens zo makkelijk om contact te leggen en te houden hier. Ik heb al veel mensen vanover de hele wereld ontmoet en zie de meeste ook regelmatig, erg leuk om te zien hoe makkelijk dat gaat!

Nog iets opvallends:
Zweden drinken ondanks de ongelovelijk dure alcoholprijzen toch ontzettend veel! Elke keer dat we in de trein zaten op de terugweg van het Malmöfestival waren er latijd wel een paar Zweedse, dronken jongeren te vinden.
Zweden houden ook ontzettend veel van systemen, regeltjes, nummertjes en lijstjes. Je hebt overal weer een ander nummertje of pasje voor nodig!

Nou dit is in het kort mijn afgelopen weekje...Het is hier eigenlijk al de hele tijd mooi weer en ik heb al een aantal dagen geen regen gezien, in tegenstelling wat ik over Nederland heb gehoord;)

Kram (=knuffel) Rachel

ps: op deze site kan ik elke keer maar 10 foto's uploaden. Daarom heb ik mijn foto's op een andere site gezet...http://picasaweb.google.nl/107925884149674497106/Zweden#5510824374147369378

  • 29 Augustus 2010 - 15:03

    Sanne:

    Zuske!!

    Wat een leuke foto's! Het ziet er allemaal heel mooi, sprookjesachtig en gezellig uit! Ben wel jaloers hoor, zoveel nieuwe mensen leren kennen en nieuwe plekken zien, heerlijk. Dan lijkt Utrecht plots weer heel saai. En inderdaad, het regent hier ook nog ns non-stop :(
    Maar gelukkig kan ik dan weer even je verhaaltje lezen, en dan kan ik toch een beetje meegenieten :)

    LIEFS

  • 29 Augustus 2010 - 15:06

    Anneke Abma:

    Ha die Rachel, door je foto's heb ik een heel zonnige indruk van Zweden! Leuk! Hier veel plensbuien. Sterkte met alles en geniet ervan! groeten van Anneke, Menno en Marte

  • 29 Augustus 2010 - 15:11

    Oma :

    lieve Rachel ,
    wat een week heb jij achter de rug , ik heb het idee dat je al aardig thuis bent en dat je ook , gelukkig , al vrienden gemaakt hebt , hier is alles goed behalve het weer ,koud en heel veel regen , Adrie en Herman hebben het erg naar hun zin ,ze belde van de week . jo,Rachel het is erg fijn om op deze manier van je te horen ,dus nu aankomende week gaat het echte leren beginnen !we hopen dat ook dat goed gaat en kijken weer uit naar het volgende berichtb , liefs en sterkte .oma en opa .

  • 29 Augustus 2010 - 15:59

    Rachel Van Huissteden:

    nog even een nieuwtje...Ik ben voorlopig niet ingeloot voor de vervolg cursus Zweeds. Deze zou het hele semester plaatsvinden en bestaan uit kleinere klassen. Ik sta dus waarschijnlijk op een van de wachtlijsten, en moet maar hopen dat er heel veel studenten zijn die niet komen op dagen bij de intorductiemeetings! Soms is dat zo fijn hier, de uni accepteert ongelovelijk veel buitenlandse studenten maar heeft nooit genoeg studentenkamers, ticketsd, plekken enz. voor alle studenten!

  • 29 Augustus 2010 - 17:45

    Lianne:

    Rachel!:D

    Wat een leuke verslagjes iedere keer! Super leuk om zo op de hoogte te blijven van je avonturen! Wat leuk ook dat je zo makkelijk nieuwe mensen leert kennen en met zoveel nationaliteiten, en aan alle Zweedse lessen te horen spreek je al bijna vloeiend Zweeds;) Wel jammer dat je niet ingelood bent voor het vervolg, maar inderdaad hopen dat er veel mensen niet op komen dagen. Succes en natuurlijk veel plezier met het begin van de lessen!

    Liefs Lianne

  • 30 Augustus 2010 - 08:13

    Jolein:

    Oooeeh volgens mij heb je het echt helemaal naar je zin daar! :D Wat is er toch veel te doen joh, en ik kan me helemaal voorstellen dat je veel contacten maakt. Super gezellig! Lees net dat je niet ingeloot bent voor die Zweedse les. Nou ja, wie weet...? Mag je er niet gewoon bij gaan zitten, maar dan geen examen doen? Anders moet je toch maar een cursusje bestellen bij de LOI. Haha! :P Nou tot spreeks maar weer! xx Jolein

  • 30 Augustus 2010 - 17:26

    Isis.:

    Leuk huisje hoor!
    ben de 3e week in gegaan van groep 8 echt heel leuk allemaal. Eigenlijk wist ik niet dat je al vertrokken was :)
    had facebook aangemaakt en had met je gechat alleen jij in zweden en ik in nederland!!!!!!!!

    lekker weer gehad bij ons was het 12graden...KOUD

    heb een hamster Uno heeeeeel donzig nou doei doeii

    -xxx-Isis.

  • 01 September 2010 - 17:55

    Arjen En Monique:

    Rachel! wat ga je lekker. Hopelijk word je nog ingeloot. De foto's zien er goed uit! Mooi land hoor en die blauwe luchten..heerlijk.
    Lieve groet

  • 04 September 2010 - 08:39

    Rachel Van Huissteden:

    Yeaaah! goed nieuws! omdat er dus zovel mensen niet zijn komen opdagen, heb ik een plek in de Zweedse taalcursus voor het hele semester! :)

  • 06 September 2010 - 06:29

    Jolein:

    Wat fijn Raag! Toch Zweedse les voor jou! :D

  • 10 September 2010 - 06:35

    Mo:

    Ik zeg: Het is tijd voor weer een update! :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Lund

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 November 2017

Tarantulas en Bolivia

29 Oktober 2017

Sweaty Carribean

04 Oktober 2017

Bogota, Medellin, Guatape, Jardin, Manizales

25 September 2017

Bienvenida en Colombia!

25 December 2010

Kerst, kerst en kerst
Rachel

Actief sinds 29 Mei 2010
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 18823

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2010 - 31 Januari 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: