Toerist spelen, verjaardag en,,,studie - Reisverslag uit Lund, Zweden van Rachel Huissteden - WaarBenJij.nu Toerist spelen, verjaardag en,,,studie - Reisverslag uit Lund, Zweden van Rachel Huissteden - WaarBenJij.nu

Toerist spelen, verjaardag en,,,studie

Door: rachelvanhuissteden

Blijf op de hoogte en volg Rachel

13 September 2010 | Zweden, Lund

Zo...dat is alweer een tijdje geleden sinds mijn laatste verslagje! En is er alweer zooooveeeel gebeurd!

Ik heb een huismeeting gehad met al mijn corridormates! Leuk om eindelijk iedereen te zien en eindelijk de vriezers en koelkasten onder te kunnen verdelen. Ook is er een schoonmaakrooster gemaakt (een heel goed systeem; in de tijd dat ik hier zit hoef ik hooguit maar 3x schoon te maken:))

Ik ben ook begonnen met mijn lessen hier. Ik heb nog maar een course, maar het is al aardig pittig! Enorm veel leeswerk en alles in het Engels, wat de boel natuurlijk ook nog vertraagd. Daarnaast vind ik de docent en de course niet bijster interessant, maar wel de moeite waard! Ik heb een of twee keer in de week les, maar morgen begint mijn tweede course; Swedish social policy. Daardoor wordt mijn rooster er niet altijd beter op (Dinsdagochtend tot 12.15 en in de namiddag 15.15 - 18.00)

Doordat het soms onmogelijk blijkt te zijn om aan sommige boeken te komen heb ik al heel wat daagjes versleten in de läserrum (leesruimte) van de Socialhogskolan. Hier zijn wel alle boeken te vinden maar je mag ze niet mee naar huis nemen. Toch geeft het ook wel iets extra's om zo te studeren. In een zaaltje met hoog plafond, grote lampen en enorme boekenkasten met van die trappen erbij.

En vlak na het schrijven van mijn vorige verslagje kreeg ik een maitje dat ik alsnog een plekje had in de Zweedse language course, level 1.
Op de introductiemeeting waren een antal mensen niet komen opdagen, zonder goede reden, waardoor hun plekje vergeven werd aan iemand anders op de wachtlijst....aan mij dus!
Helemaal geweldig natuurlijk! nu kan ik straks Zweeds als 2e taal! ik heb al een les gehad en heb de zelfde leerkracht als die ik had voor de introduction course (= basiscursus Zweeds voor alle internationale studenten in grote groepen) Ik vond haar toen al erg goed en leuk, dus dat komt helemaal goed dit semester (trouwens semester betekent in het Zweeds vakantie!)
Elke woensdagavond hebben we ongeveer 2,5 uurtjes les en elke week moeten we huiswerk en een schrijfopdracht maken. heel raar om ineens weer opnieuw te beginnen met het leren van een nieuwe taal. De laatste keer was toch wel de middelbare school!

Ook ben ik toeristisch ondernemend geweest. Samen met de Duitse Laura, een van mijn beste vriendinnetjes hier, ben ik op vrijdag 3/9 naar Kopenhagen gegaan. met kortingskaart (want die heb ik natuurlijk als Lundenaar) koste een treinretourtje voor 2 personen net iets meer dan 38 euro. Dus dat viel allemaal nog te overzien. Laura had een lonely planet uit de bieb gehaald over Kopenhegen. Hieruit hebben we een aantal walkingtours gedaan, waarna we rond een uur of vijf 's middags toch wel echt ontzettend moe waren en weer in de trein terug zijn gestapt.
Ook heb ik een klein natuurtochtje gemaakt met 3 duitsers en een Oostenrijker in een natuurgebied net iets buiten Lund. Het was aardig ver fietsen, maar erg mooi!

Die zaterdag daarna had ik dan eindelijk een ontmoeting met mijn mentorgroepje, groep 4! Die middag hadden we een Treseurehunt. Voor alle die neit weten wat dat is, een korte uitleg; in teamverband krijg je een lijst met verschillende, de meest vreemde, opdrachten die je moet uitvoeren om punten te verdienen. Dese opdrachten moesten overal en nergens worden uitgevoerd dus moesten er ook foto's of filmpjes van worden gemaakt. En laat ik nou degene zijn die een camera bij me had;)
De winnaars waren natuurlijk Team 1, mijn team:)
Die avond hebben we ook nog met ons mentrgroepje een soort van party gehad bij iemand thuis. En afgelopen woensdag een (international) dinner met een paar mentees!

Ik ben naar de kapper geweest. We hadden er eentje gevonden die wel 42 euro vroeg, maar je kon kiezen voor een student. Dan was het maar 12 euro...nadeel; die student die mij knipte was slecht in engels, waardoor ik met gebaren uit moest leggen wat ik wou. Nadeel 2; studenten willen van alles uit proberen op je haar. Dus ik eindigde met de meest foeilelijke krullen (gemaakt met de stijltand waardoor het eerder leek of ik net uit bed kwam) waarop ze zoveel werk had gehad, waardoor ik me toch wel heel bezwaard voelde om te zeggen dat ik het niet zo mooi vond, hahaha!

Ondertussen gaan ook de feestjes hier onverminderd door. Elke dag, met name in de weekenden, zijn er overal feestjes.(corridorfeestjes, housewarmings, nationsfeestjes, verjaardagen het maakt niet uit...alles is een reden voor een feestje!) Ik heb tot nu toe nog bijna elk weekend de luxe om te kunnen kiezen voor verschillende feestjes op verschillende plekken met verschillende mensen!
Mijn verjaardag heb ik hier afgelopen zaterdag gevierd. Ik had iedereen die ik hier ondertussen heb leren kennen uitgenodigd en uiteindelijk waren we met zn'n 15-en + een van mijn Zweedse huisgenoten. Aan het einde van de avond ben ik met een paar van hen beland op een feestje ter ere van de onafhankelijkheid van Mexico, maar omdat hier een aantal spanjaarden liedjes zongen over het vermoorden van homo's (vrij vertaald door de spaanse/engelse Chrsitian) zijn we ook daar maar weer gegaan. Daarna hebben we nog tot 5 uur ijs gegeten en wijngedronken met Taimoor (Pakistaan), Gianna (Duitser) en Christian (Spanjaard/Braziliaan/Brit)
Op mijn verjaardag zelf heb ik nog met Melanie, Laura (beide uit Duitsland) en Joanna (USA) ene soort tapas maaltijd gehad met veeeel te veel lekker eten!

Ook heb ik mijn eerste ziektedagje hier al gehad. Afgelopen vrijdag werd ik wakker met hoofdpijn en ondanks een enorme lange nacht slaap was ik de hele dag kapot. Na nog en nachtje goed slapen was dit gelukkig wel iets beter, maar ik ben nog steeds enorm verkouden en nog een beetje schor! Het wisselende weer werkt daarbij niet erg bevorderend...het ene moment regent het en lijkt wel hartje winter en het volgende moment is er weer een stralend zonnetje.

Nog een laatste dingetje; ik heb geleerd dat Zweden helemaal niet zo heel erg gererveerd zijn als de meeste mensen denken. De studenten, in ieder geval lijken iedere dag feest te vieren en willen daarbij zo snel mogelijk de alcoholische staat bereiken. Dat dat enorm duur is hier schijnt niet zoveel uit te maken! Je moet wel naar hen toe komen, maar in mijn ervaring ontvangen ze je dan ook vrijwel altijd met open armen!

Foto's van Kopenhagen:
http://picasaweb.google.com/107925884149674497106/Kopenhagen392010#

Foto's uit Zweden:
http://picasaweb.google.com/107925884149674497106/Zweden2#
(Hier zie je ook wat foto's van een paar opdrachten die we moesten doen emt de treseurehunt, dus niet schrikken;))

Heel veel liefs, xx

PS: bednakt voor alle berrichtjes/kaartjes/mailtjes voor mijn verjaardag! Erg leuk om op zo'n dag niet helemaal alleen te zijn!


  • 13 September 2010 - 19:31

    Lianne:

    Racheeeel!:D

    Wat super dat je toch nog bij de taalcursus bent toegelaten! Veel plezier! En verder, dat feesten klinkt top, en ach ja een beetje studeren tussendoor hoort er ook bij toch;)
    Veel plezier en succes met alles!

    Liefs

  • 13 September 2010 - 19:48

    Anneke Abma:

    Leuke foto's Rachel en volgens mij een heel mooie nazomer. Beter als bij ons. Succes met die taalcursus! Groet!!!

  • 15 September 2010 - 08:41

    Monique:

    Dag lieve stoere nicht!!!
    Gefeliciteerd nog met je verjaardag. Fijn dat je ingeloot bent voor de taalcursus. Succes met alles en lieve groet van arjen ,mats en nonique

  • 20 September 2010 - 10:41

    Ma3:

    Zijn wij ook weer eens een keer. Ha meis, leuke zonnige foto's van je bezigheden en bezoekjes. Merk je ook iets van de Zweedse verkiezingen bij jou in de buurt?

    Veel groetjes van Egi, Sharona en Denise

  • 20 September 2010 - 14:06

    Rachel Van Huissteden:

    Hahaha mam, ik dacht al wat is het thuisfront ineens stil:) Geef ze maar een dikke knuffel van mij! oh en de post gaat vandaag eindelijk op de bus hoop ik! Stuur eht kaartje voor Laura maar door als ze al verhuisd is!

  • 20 September 2010 - 18:47

    Ma3:

    Ja, ja ze is verhuisd,ze miste je op haar afscheidsfeestje; chocoladefondue

    Heydiehey

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Lund

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 November 2017

Tarantulas en Bolivia

29 Oktober 2017

Sweaty Carribean

04 Oktober 2017

Bogota, Medellin, Guatape, Jardin, Manizales

25 September 2017

Bienvenida en Colombia!

25 December 2010

Kerst, kerst en kerst
Rachel

Actief sinds 29 Mei 2010
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 18834

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2010 - 31 Januari 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: