Mijn nieuwe leefomgeving - Reisverslag uit Lund, Zweden van Rachel Huissteden - WaarBenJij.nu Mijn nieuwe leefomgeving - Reisverslag uit Lund, Zweden van Rachel Huissteden - WaarBenJij.nu

Mijn nieuwe leefomgeving

Door: rachelvanhuissteden

Blijf op de hoogte en volg Rachel

15 Augustus 2010 | Zweden, Lund

Hee allemaal...

Even een kort berrichtje met wat foto's van mijn kamer...

Na een lange Zweedse week heb ik ontdekt dat:

Zweden echt al het afval scheiden. Je hebt metaal, karton/papier, glas, hard plastic, zacht plastic en gewoon huisafval. Op het balkon van mijn studentenhuis staat dan ook een kast met allemaal laatjes om het afval te kunnen scheiden.

Zweden houden ervan om in de rij te staan. Overal en op elk tijdstip lijkt het wel druk te zijn, vooral in de supermarkt. Toch heb ik nog geen een keer lang hoeven wachten.
Of je moet een nummertje trekken, ook al is er niemand:)

Zweden hebben echt DE lekkerste cakes en taarten die er bestaan. Het schijnt dat de mensen hier thee en taart eten wanneer ze thuis komen van school of werk. Als dat zo is, hoe kan het dan dat de gemiddelde Zweed formaat tandenstoker is?

Zweeds weer is erg veradelijk. Wanneerje weggaat mag dan wel de ozn schijnen, het kan zomaar gaan regenen en 10 graden kouder worden.

Zweedse stoplichten zijn veeeel beter dan de Nederlnadse. Vrijwel elke keer springt een stoplicht op groen wanneer je aan komt rijden, ook als fietser. En anders hoef je nooit te lang te wachten; een druk op de knop en het wordt groen. Toch is het systeem van stoplichten soms ook een beetje onlogisch. Het kan zijn dat, wanneer je rechtdoor wilt, groen licht hebt. Terwijl de auto die uit tegengestelde richting ook groen heeft, terwijl hij links af wilt. (ik heb in de stad zelf namelijk nog geen een keer een stoplicht gezien met een pijl, Als het groen is kun je gewoon alle richtingen nemen die je wilt) Kun je het je voorstellen? Wil je oversteken, moet je alsnog goed uitkijken omver gereden te worden.

Daarentegen zijn Zweedse automobilisten echt 100x beleefder tegen fietsers en voetgangers en krijg je eigenlijk altijd wel voorang, ook al is er geen zebra-pad..

Er beginnen hier nu trouwens al iets meer mensen binnen te stromen, wat gelijk ook weer een enorm probleem oplevert; een gigantisch groot kamertekort.Ik mag dus enorm blij zijn met mijn kamer, en dan ook nog heel dicht bij eht centrum.

Dit verslag wordt al weer veel langer dan bedoeld:)

Dikke kus, Rachel

  • 15 Augustus 2010 - 12:54

    Rianne:

    Ha Rachel,

    leuk om je verslagen te lezen! Je begint al aardig in te burgeren!

    Groetjes,
    Rianne

  • 15 Augustus 2010 - 14:12

    Fabian Wolters:

    Aha, dus er zijn dus toch andere Nederlanders hier! Ook aan het studeren dus? Jij hebt het nog via het IO kunnen regelen ook, mazzel. Alles wat ze organiseren klinkt wel goed, ga ik morgen ook maar eens langs.

  • 15 Augustus 2010 - 15:11

    Mo:

    aaaaaah nice. Ik zie mezelf staan in je fotolijstje! :D
    Nee het ziet er echt supermooi uit man! Je hebt het echt getroffen!!
    Kus!

  • 15 Augustus 2010 - 15:11

    Francine:

    Ze zijn in elk geval goed voor het milieu. En dus ook erg aardig!
    Leuke kamer, plek heb je zeg. volgens mij is het ook best wel groot.

    Kusjes

  • 15 Augustus 2010 - 18:56

    Herman:

    Hoi Rachel,
    Je eerste week zit er dus op. Veel rondgekeken dus en al flink Lund verkend. Ben inderdaad blij dat je je kamer had geregeld van te voren. Ik had er niet aan moeten denken je achter te laten met al je dozen op de stoep van het International Office!
    Wij zullen de komende weken iets minder bereikbaar zijn, maar kunnen misschien nog wel een een skypen Groets Herman en Adrie

  • 15 Augustus 2010 - 20:22

    Manon:

    he meissie,

    dat ziet er allemaal errug goed uit!! Alles is toch wennen in het begin. Leuk om zo even bij je te kunnen meekijken! liefs van ons allen, x Manon

  • 15 Augustus 2010 - 20:59

    An:

    Hey Raag!
    Ziet er goed uit de foto's! Echt mooie kamer heb je daar!:D

    Vermaak je je daar?:D

    Have fun! X An

  • 15 Augustus 2010 - 22:15

    Sanne:

    Zuske!

    Ziet goed uit!! Hoop dat je al wat meer internationale studenten heb ontmoet nu? Geniet er van :)
    Veel Liefs!

  • 16 Augustus 2010 - 08:30

    Marlies:

    Hey Raag!

    Wat leuk dat je daar al mensen hebt ontmoet waarmee je het goed kan vinden! Ik hoop dat het op school ook leuk wordt!
    Veel plezier en ik zal je volgen.

    xxx

  • 16 Augustus 2010 - 09:23

    Marjolein:

    jee wat heb je een mooie kamer.
    dat kan veel slechter. je bent echt een boffer. wanneer beginnen je colleges?
    heb je nu nog elke dag vrij..?

  • 16 Augustus 2010 - 22:40

    Rachel Van Huissteden:

    God kväll (= goedeavond)Mijn lessen starten pas 30/8, maar vanf morgen (nouja eigenlijk vandaag) begint de introductijd voor de international students, en heb ik een week intensieve zweedse les! dus eigenlijk mag ik gelijk al aan de bak. Gelukkig zijn er ook eenheleboel leuke dingen georganiseerd!

  • 17 Augustus 2010 - 15:20

    Mayan:

    Hoi meissie,
    Wat leuk om te lezen, ook omdat wij de eerste paar dagen ook nog in Zweden waren, maar helaas in een heel andere hoek anders waren we nog wel even langsgekomen!! Volgens mij is alles prima geregeld, maar ik vind het ook wel heel stoer dat je zoveel onderneemt, ga zo door! dan wordt het een prima tijd, We zijn benieuwd en blijven je volgen. Liefs en groetjes van Mayan en de mannen (ook van Michel vanuit Denemarken)

  • 17 Augustus 2010 - 20:22

    Oma :

    dag Rachel ,
    net even je kaart voor opa bekeken ,morgen moet Marjolein of zo maar even helpen om hem helemaal te openen ,in ieder geval bedankt en lief dat je er nu al om gedacht hebt .
    Wat heb je een leuke woonruimte met zelfs een eigen badkamer !!!wie heeft dat als je op kamers woont . en je hebt het ook al druk jo`met taalles enz. die 5a6maanden vliegen om . lieve Rachel ,veel goeds en tot het volgende berichtje ,

  • 27 Augustus 2010 - 15:43

    Arjen,Monique & Mats:

    Hi Rachel,
    we vinden je heel robust (=zweeds!)en behjärtad!We hopen dat je daar kul har en lycklig är!!!
    Zet m op, liefs van ons tre

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Lund

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 November 2017

Tarantulas en Bolivia

29 Oktober 2017

Sweaty Carribean

04 Oktober 2017

Bogota, Medellin, Guatape, Jardin, Manizales

25 September 2017

Bienvenida en Colombia!

25 December 2010

Kerst, kerst en kerst
Rachel

Actief sinds 29 Mei 2010
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 18822

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2010 - 31 Januari 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: